Article
d'Angels Alemany, Carme Cols, Rosa Maria Fabregat, Tere Majem,
Luisa Martín i Montse Perramon, aparegut
a la revista Infància, número 49, juliol-agost de
1989. AM Rosa Sensat. Barcelona.
LA
HUMANITAT I LA LLUM
El
tema de la llum ha interessat sempre a la humanitat, des de molts
punts de vista. En el món de la filosofia antiga, la llum,
identificada amb el foc solar, era considerada un dels quatre
elements - terra, aire, aigua, foc,- a partir dels quals s'entenia
l'origen de la vida. Nosaltres mateixos, com, gairebé,
tots els éssers vivents, som pura fotosíntesi. Per
totes les cultures i religions la llum ha tingut un significat
important.
Des
del punt de vista dels científics, la llum és una
radiació electromagnètica que es propaga mitjançant
ones. Hi ha ones de longitud més curta i de més
llarga, totes juntes provoquen en l'ull la sensació de
la llum blanca. Però quan només arriben a l'ull
un tipus d'ones (curtes, mitjanes o llargues) en comptes de blanc
rebem altres sensacions vermell, blau, verd, violeta. La llum
té el poder d'informar a l'ull d'aquesta sensació
que en diem color.
En
l'àmbit de l'art no adquireix importància fins el
Renaixement. És amb Leonardo da Vinci que es desencadena
tot un procés que va a la conquesta de la llum. El gran
pas, però, per pintar la llum es dóna quan els pintors
surten a pintar a l'aire lliure, el paisatge tal i com es veu
i no tal com és; quan van a la captura de la llum de l'instant,
variable, fugaç i irrepetible. El pintor es posa, en el
segle XIX, amb el paisatge, enterament al servei de la llum. És
amb l'impressionisme i el modernisme, fins a mig segle XX, que
s'interpreta la llum en la pintura d'una forma valent i sincera.
Aquesta
recerca de la llum també es nota en l'arquitectura ja des
de les darreries de l'Edat Mitjana, quan es comencen a utilitzar
els metalls i el vidre per elaborar grans vitralls i aconseguir
efectes de llum natural en interiors. Molt més recentment,
són notables les obres d'arquitectes com Antoni Gaudí,
Josep Lluís Sert, etc en les quals la llum hi té
un paper especialment important.
En
el camp de l'enginyeria, val la pena destacar l'obra de Carles
Buïgues, coneguda especialment per la font de Montjuïc,
en la qual la combinació dels elements aigua, llum i so
formen un conjunt especialment harmònic i màgic.
I
finalment, la llum és el mitjà en la qual estem
immersos des del mateix moment de néixer. Però la
llum és una cosa molt complexa. Hi ha la que penetra en
un interior, la del dia núvol, la de ple sol, la vaga i
misteriosa de la nit, la llum artificial amb les seves fantàstiques
possibilitats... la humanitat, aplicant la tècnica fa autèntiques
meravelles, des d'obrir la llum amb un interruptor a les llums
de colors incandescents, a la fotografia, al cinema, a la TV,
al vídeo, etc.
TRACTAMENT PEDAGÒGIC DE LA LLUM
Des
del punt de vista pedagògic el tractament de la llum es
fa partint d'una idea bàsica: els mitjans que el nen té
per posar-se en contacte amb el món que l'envolta, són
els sentits.
Hi
ha, però, un sentit que, sense la llum, no es pot estimular:
la vista. El desig de veure acompanya el desig de tocar i de fer.
Voler refusar la llum voldria dir tancar els ulls.
El
medi on viu el nen està ple de fonts de lluminositat, tant
de llum natural com d'artificial. Si, des de petit, està
immers en un ambient ric d'estímuls, tindrà moltes
possibilitats d'establir interaccions amb el món que l'envolta,
de desenvolupar les seves capacitats.
Així
doncs, donar un tractament pedagògic de la llum, vol dir
donar als infants una lupa de gran augment per mirar, trobar,
i prendre consciència del petit detall de les coses, vol
dir permetre'ls que impregnin la seva retina amb les possibilitats
lúdiques que ofereix la llum: els seus reflexes, descomposicions,
projeccions, transparències... els mil jocs amb la combinació
llum-ombra, etc.; vol dir oferir als infants, igual que els pintors
impressionistes, la possibilitat de capturar la llum de l'instant,
variable, fugaç irrepetible; vol dir facilitar-los la descoberta
i seducció d'un món que alhora és real, ric
de fenòmens naturals i de fets que ens aporta l'herència
de la nostra cultura, i màgic, ple de creativitat i d'evolució.
PAPER
DEL MESTRE
És
possible la presa de consciència de la llum per part de
l'infant des de molt petit, i també una progressiva interiorització
dels seus fenòmens, sempre, que això estigui previst
pel mestre. Vol dir que cal, abans de tot, una sensibilització
i aprofundiment per part del mestre, en el tema que li permeti
tenir apunt els coneixements per saber extreure d'una experiència
ocasional o programada, tot el fruit possible.
La
tasca de l'educador -aquí, com en altres moments- consisteix
en haver pensat les possibilitats que el propi medi ofereix i
altres que podem oferir. Una descoberta, dels nens, els porta
a una altra descoberta. A nosaltres els educadors ens pertoca
a ajudar als nens a comunicar amb el món amb totes les
seves potencialitats, forces i llenguatges de que estan dotats.
Les respostes diversificades dels nens són les ens fan
reflexionar i investigar per tal de retornar els seus descobriments
i els nostres, enriquint i multiplicant les possibilitats de recerca.
Ja
Pestalozzi en el segle XIX deia que "la funció del
mestre era la de possibilitar, ordenar, guiar, diversificar, enriquir
i multiplicar les experiències que els nens tenen de la
realitat i dels objectes que els envolten.
Maria
Montessori ens diu "l'ambient assumeix una gran part de la
feina que abans pertocava exclusivament a la mestra." L'art
de la planificació pot fer possible d'acollir allò
espontani que t'ofereix un moment que serà irrepetible
.
Amb
tot això volem dir que el paper del mestre està
en el coneixement i en l'art de saber, "planificar"
"facilitar", "coordinar" "recollir",
"multiplicar" amb un rigor científic, metodològic
i humà.
SITUACIONS QUE PODEM PENSAR I PLANIFICAR
No
és difícil poder imaginar situacions on la llum
hi intervingui. Podríem fer-ne un gran llistat per pensar
i planificar, però això no ho farem sinó
que exposarem tres situacions que poden servir de marc i de fil
conductor a moltes altres situacions.
L'espai
on habitem: el nostre cau
El
nostre cau té finestres, entra la llum. Durant l'any, la
llum que entra en aquest espai es va modificant, ja pels canvis
meteorològics, ja per la posició del sol. També
utilitzem la llum artificial. Amb les diferents llums les coses
es modifiquen i ofereixen diferents possibilitats.
Els
reflexes de la llum que entra per les finestres poden projectar-se
en una paret blanca o en un vitrall, en un prisma penjat, en una
transparència, en una peixera... L'observació i
les possibilitats seran diferents quan en aquests objectes els
hi doni una llum o una altra. Hi ha moments que els raig de llum
xoquen i es descomponen creant imatges d'una gran bellesa i màgia.
Aquella paret blanca que quan toca el sol podem fer ombres amb
el nostre cos, amb les nostres mans, amb les titelles...
Aquell prisma penjat en el punt clau que en una hora determinada
projecta els colors l'arc de Sant Martí i el propi aire
fa moure com si volessin formant formes diferents que creant un
ambient màgic. Igualment en un senzill vitrall fet en papers
de cel·lofana de diferents colors tot fent combinacions.
I així podríem anar pensant...
També
sabem la importància que té la llum per crear un
ambient acollidor i estètic. És curiós que,
en el marc d'una casa, aquest aspecte es cuidi molt i en el marc
de l'escola es té poc en compte. Un llum al mig d'una taula
serà diferent que tenir-hi un florescent. Igualment crear
espais, on la llum natural no hi penetri tant, per ser utilitzats
com a zones de més intimitat, concentració...
Passeig
pel jardí
Sortir
a passejar en dies de pluja, en dies de sol radiant amb la intencionalitat,
per part del mestre, de que els nens puguin captar i interioritzar
les diferents llums. Mirar amunt, el cel, aquest espai tan meravellós
que mai és igual, ni de color ni en les seves múltiples
formes... Tenir la possibilitat d'estirar-se sota d'un arbre de
fulles caduques en les diferents estacions de l'any i poder apreciar
diferents matisos i combinacions és una activitat que el
nens mai oblidaran.
Crear
situacions en les que l'absència de la llum ens deixa veure
la nostra ombra, observant que segons ens movem es fa més
gran o més petita. Per als nens, des de ben petits, atrapar
una mà que es mou és un joc deliciós, com
pujar un nombre de nens determinat al braç projectat per
la pròpia ombra... es màgia per als nens. Però
els nens a poc a poc van demanant perquè passa això
i descobreixen que per projectar la seva ombra s'han de posar
d'esquena al sol i que la seva ombra pel matí o la tarda
no es troba al mateix lloc, etc.
No
cal especificar les mil possibilitats que ofereixen les combinacions
amb l'aigua i altres elements que en el jardí podem experimentar
i observar. Poder-se posar davant d'un toll i observar-hi la teva
imatge..., trepitjar el toll i veure el cercle que és produeix...,
com també tirar pedres a dins...
Pensar estratègies per poder observar fenòmens.
Regant amb una manega o aspersors podem veure l'arc de sant Martí.
Fent bombolles de sabó veurem el mateix que quan li toca
el sol en aquell prisma que hem explicat abans que teníem
a la classe, etc.
Sortir
el jardí amb un mirallet o simplement amb una tapa de llauna
a la mà podem jugar a la rateta. Qui dels que tenim els
cabells blancs no recorda les hores delicioses passades en aquest
senzill i misteriós joc?
Descobertes
amb les llanternes
Donar
una llanterna al nen és obrir un nou camp de possibilitats
exploratives. Des de descobrir-hi el gran secret que és
pel nen petit d'obrir-la i tancar-la, a observar, la seva projecció
de llum en l'espai, a inventar jocs simbòlics etc. És
molt curiós donar una llanterna a un nen de dos tres anys,
un cop ha descobert com s'obre i com es tanca fa obrir la boca
dels seus companys, els recorda alguna situació viscuda...,
Si estan a les fosques comencen a projectar la llum en tot l'espai
i la fan moure molt de pressa, aquest moviment suggereix diferents
imatges als nens -són petards- és el sol- són
rodones que es mouen- etc, que verbalitzen en un esclat de joia
per la descoberta. També passen a jugar a - soc policia-
sóc el metge- estem en una tenda de campanya- etc. Així
podríem omplir pàgines d'observacions que hem pogut
fer en la seva utilització.
Els
jocs que podem oferir amb una senzilla llanterna combinada amb
altres elements son inesgotables. El nen pot descobrir que punxant
amb un punxó pot fet sortir un raig de llum, que punxant
pot dibuixar. Que amb diferents papers, cel·lofana, de
seda, de plata pot fer mil projeccions, transformant i modificant
la llum. També organitzant jocs combinant música
i llum o amb unes grans cartolines foradades que deixen passar
la llum i la projecta en l'espai podent-la observar, etc.
Ah!
mirar un conte en un lloc fosc amb la llanterna és meravellós!
i si aquest conte es fosforescent és...,bé, a provar-ho!
Concloem:
Una
actitud de descobrir, d'experimentar, de construir amb un rigor
científic, metodològic i humà contribuïm
al traspàs de l'herència cultural però també
a la seva transformació i evolució.
LA
LLUM ; VIDA, CIÈNCIA, ART CREATIVITAT I FANTASIA!
_________________________________________________
Bibliografia:
MALAGUZZI,
Loris: "L'occhio se salta il muro". Mostra d'un treball
pedagògic per a infants. Dep. d'Ensenyament de la Generalitat
de Catalunya. Ajuntament de Barcelona. 1984.
Idees
dels pedagogs clàssics: PESTALOZZI, MONTESSORI, DEWEY,
i retrobades posteriorment per Elianor GOLDSCHMIED.
COMEDIANTS,
Els. "Somnis" (1987). Aliorna. Barcelona. Conte fosforescent.
BT
biblioteca de treball " La llum" Editorial Laia, 1975
"La
Caixa" a les escoles. La Llum i el color. Caixa de Pensions
i Obra Social.
|