Les fitxes han estat un tema recurrent i sobretot la demanda de la fonamentació. Hem cregut important recollir l'aportació de la Soledat Sans a la Revista infància i posar-la en aquest espai.
Les fitxes
Fonamentació pel canvi
Avui son molts els pedagogs d’arreu del món que ens han aportat molts elements per repensar i canviar les pràctiques educatives basades sobre un llibre de treball enquadernat, per tots els infants d’una mateixa edat, en la que anomenen fitxes.
Canviar a partir de propostes contemporànies
El pedagog italià Loris Malagutzi fa més de vint anys ens va presentar l’exposició que es titulava “L’OCCHIO SALTA IL MURO” L’objectiu era mostrar que l’educació de l’infant per ser eficaç havia de saltar-se els murs del conformisme, l’avorriment de la monotonia, del fastigueig . En ella si mostrava una autentica revolució de propostes educatives que s’allunyava de les propostes fetes per una editorial malgrat utilitzar noms atractius i dissenys enganyosos.
Desprès de vint anys l’exposició a tornat sota el nom “ Els 100 llenguatges dels infants” En ella ens mostra els camins de descobriment , recerca i investigació, tots ells extraordinaris, que han dut i estan portant a terme les escoles infantils de Reggió Emilia.. L’exposició mostra petits i grans projectes que potencien la creativitat, curiositat i entusiasme per aprendre interectuant amb l’entorn i amb les persones.. Projectes que surten i es fan visibles fora de l’escola mostran els 100 llenguatges i totes les potencialitats dels infants, mestres i famílies .La quotidianitat, la natura amb tots els seus elements, les festes, la música.... són fils conductors d’aquests projectes que podem veure en la seva documentació.
Per els educadors el seu treball és un referent per obrir camins que a poc a poc anem conquistant. La forma de treballar en projectes obre nous horitzons. S’allunya de fer propostes sobre paper com son les fitxes que ho ha decidit una editorial i sovint sota el criteri de vendre i conformar els pares.
En l’etapa 0-6 els sentits jugant un paper important en la formació dels conceptes i en el desenvolupament cognitiu és el mitja principal per fomentar la capacitat de l’infant per comprendre el món.. Les fitxes acostumen a l’infant a esperar saber que ha de fer per les orientacions de l’adult. No ha de pensar, ni tocar, ni inventar...Si no posa els gomets a dins del cercla ja no progressa adequadament. Les fitxes avaluen i els infants saben molt bé que han de fer per fer contenta a la mestra . Ai el pobre que fa transgressions.
Oferir un entorn ric de propostes i obertes a la diversitat cultural ofereix a cada infant infinites oportunitats per anar construint el seu propi coneixement. Cada infant té una motxilla plena no una motxilla que s’ha d’omplir. Tenir aquest concepte clar ens ajuda a repensar noves propostes a partir del treball per projectes. |