Hola a tothom!!
Després d'haver passat una temporada allunyat del Safareig per problemes logístics a casa (com qui se'n va de vacances una temporada), torno a "casa nostra" carregat amb una motxilla plena d'il·lusions i de projectes.
Gran part d'aquesta il·lusió l'he rebut en el curs que el dissabte passat vam acabar: "La natura entra a l'escola" (Aprofito per animar a tothom a fer-lo), on a part de la natura, també hem pogut compartir maneres de fer, de veure, de sentir...
En definitiva, ha sigut com una llum que ens ha il•luminat una part del túnel en què ens trobem, de manera que puguem avançar una mica més en la nostra tasca diària.
Fruit d'aquest curs, s'ha iniciat una reflexió dintre del nostre equip, pel que fa al funcionament intern, i ens hem proposat crear unes comissions de treball. Una d'aquestes comissions és la de "Documentació i investigació" que, malgrat que el nom sona massa "tècnic" creiem que ha de ser interessant i enriquidor.
D'aquí ve el dubte: de la documentació. Hem pogut llegir llibres i experiències tant de Reggio Emilia, com de Pamplona, però en cap dels dos casos hem pogut anar-hi. Així doncs, el concepte que nosaltres tenim de documentació vindria a ser una cosa així:
" La idea és que triem algunes de les propostes que oferim als infants de les diferents edats de l'escola, és a dir, panera, joc heurístic, el taller, les safates d'experimentació,... i busquem informació al voltant d'experiències que hi estiguin relacionades, tant a articles de revistes, com al safareig, etc. D'aquesta manera podríem crear un marc teòric a partir del qual analitzar les propostes i les accions/reaccions dels infants. Posteriorment es tractaria de analitzar, a través de vídeos i fotografies, les propostes, i d'aquesta manera tenir un major coneixement dels infants. Finalment s'elaborarien "murals" o similars on es pugués reflectir:
- La proposta en si (en què consisteix,...)
- Els diferents processos i les accions que els infants relitzen amb la proposta.
Així doncs, demano a qualsevol persona que tingui una idea diferent relativa a la documentació a compartir-la, per tal de poder ampliar i millorar la nostra. També ens seria de gran ajut si algú ens pogués facilitar referències bibliogràfiques.
Moltíssimes gràcies per avançat!!!!!!!!!!!!!!!!!
David - 5/04/2005 10:52
Hola David, he vist la teva petició, doncs bé he entrat al Safareig i de fet buscava respostes per anar perfilant el tema en el grup de la xarxa, però segurament que més endavant ens podreu ajudar. De moment et poso la referència d'un article específic sobre aquest tema que a mi m'ha ajudat a aclarir millor algunes idees: "La documentació pedagògica: una pràctica per la reflexió i la democràcia" extret del llibre MES ENLLÀ DE LA QUALITAT de temes de infància publicats per Rosa Sensat.
Espero tenir ocasió de rebre informació de com va la vostra feina sobre aquest tema!!!
Una abraçada!
Teruca - 7/04/2005 15:31
Un possible camí per investigar. Aquets són els apunts que ahir et parlava.
La fotografia com a documentació.
Recull de la pràctica pedagògica
Valor de la comunicació
Valor de la reflexió. Capacitat de diàleg en equip. Capacitat de diàleg als grups que les miren...
Procés molt visual: demostrar el que l’infant fa
Contingut: Descripció Capacitat de representar el pensament de l’infant. Mental, emocional.
La informació pot generar models estàndards ? Un qüestionament? Propostes alternatives?
La foto que fem parla del contingut que els nostres ulls veuen, senten.... o fem fotos per quedar bé?
Quan fem una foto parla de nosaltres o fem servir un guió...
Si anem a un viatge la foto sempre parla de les persones que fa la foto. A l'escola parla de les nostres intencions educatives?
Sempre hi ha una idea? La fotografia genera imatges que esdevenen un document que involucre qui les fa.
Carme Cols - 6/04/2005 20:01
Moltíssimes gràcies Carme i Teruca,
Ja tenim algun lloc per on començar. M'apunto el petit guió de la Carme i aniré a buscar el llibre que ha dit la Teruca, i així el primer dia que ens trobem els de la comissió tindrem algun lloc per on començar.
A partir d'ara, comença el camí. No crec que sigui fàcil de fer aquest camí, però el que sí que tinc clar, és que és el camí correcte. I quina sort poder tenir aquest fòrum per que les meves companyes i jo no l'haguem de fer sols!!!!!!!!!!
Us mantindrem informats!!!!!!!!
David - 7/04/2005 17:16
Hola David a la classe de ROPE vam decidir poder fer una miqueta d'aportació a la teva pregunta, aquesta es la nostra resposta.
QUÈ ES LA DOCUMENTACIÓ
La documentació consisteix en enregistrar un procés que recull una història viscuda a l’aula. Per a L. Malaguzzi és un argument per a narrar, creativament, els esdeveniments educatius.
Les seves finalitats són:
- Transmetre una informació.
- Fer-ne un anàlisi.
- Il•lustrar espais per tal que siguin educatius.
- Deixar constància de les experiències viscudes a l’aula.
- Fer memòria col•lectiva d’aquestes experiències.
- Conèixer la progressió de l’infant.
Documentar és fer història per:
- La mestra /equip de mestres
- Família
- Infants
Segons el que vulguem documentar haurem de tenir en compte els aspectes següents:
• Si volem deixar constància de la documentació en un espai cal:
- Tenir cura del disseny.
- Renovar el material.
- Tenir en compte a qui va destinada la informació i la seva finalitat.
• Per documentar l’aprenentatge:
- Mitjançant l’observació, els informes i el material individual de cada infant.
• Com a estri de feina del mestre podem utilitzar les eines següents:
- Diaris de camp.
- Graelles d’observació.
- Fotografies/àlbums personals.
- Reculls d’entrevistes amb les famílies.
Per a què això sigui possible s’ha de fer una lectura atenta i una interpretació, igualment atenta, dels diversos materials documentals. Lectura i interpretació que adquireixen un vigor més gran si es fan col•lectivament. Tot això, ens serveix per a reflexionar i fer innovació educativa.
QUÈ SIGNIFICA DOCUMENTAR I COM ES DOCUMENTAR?
Documentar és sistematitzar i fer pública la pràctica educativa. Com diu Battista Quinto (pedagog de la ciutat de Mòdena)
El proyecto educativo se hace visible a través de una atenta documentación de los datos relativos a las actividades. Tales documentaciones, que hay que recoger de forma ágil pero continuada, ofrecen a niños y niñas la oportunidad de darse cuenta de sus conquistas y permiten a todos los sujetos de la comunidad educativa diversas posibilidades de información, reflexión, contraste, contribuyendo positivamente a reforzar la prospectiva de la comunidad en la escuela.
La documentació és una forma de fer visible el projecte educatiu. Aquesta afirmació té una doble lectura:
- En el sentit de ser d’una forma de donar conte públic, de donar una informació clara i transparent del projecte educatiu, del que succeeix dintre de les escoles.
- En el sentit de crear les premisses per a un treball realment col•legial. L’educació dels infants no pot ser un fet privat. La seva visibilitat ens porta a la necessitat d’un projecte educatiu compartit i no tancat en una aula.
En conclusió, creiem en la nostra professió com una investigació permanent. Això vol dir, recollir dades sistemàticament i documentar el projecte educatiu. Observem per conèixer i reconèixer les idees, les emocions, els sentiments dels infants, i adequar a ells la nostra pràctica educativa.
El paper, el bolígraf, la càmera de vídeo i la màquina de fotografiar són les eines que ens possibiliten el documentar per continuar aprenent i comprenent.
BIBLIOGRAFIA
- Bassedas et el.: Aprendre i ensenyar a l’Educació Infantil.
- Ristcher, P. (2000): Què farem quan siguem petits? Col•lecció temes d’infància.
- Laura Alpi y otras (2002): Adaptación a la escuela infantil. Narcea. Madrid.
- Escuelas Infantiles de Reggio Emilia (1999): La inteligència se construye usándola. Ed. Morata.
- Reggio Children (2004): Consells. Associació de mestres Rosa Sensat.
ROPE TARDA - 13/05/2005 10:18
|