|
L'interès
per les ombres en general, i per la pròpia en particular,
a suscitat en totes les cultures una gran quantitat de conceptes
màgic-religiosos, de tabús i de supersticions.
Podem assenyalar també que cada generació d'infants
redescobreix l'ombra i el plaer de jugar-hi.
LES
OMBRES A L'ESCOLA BRESSOL I AL PARVULARI
Mariano Dolci
Gràcies a la col·laboració de molts
educadors i pares, hem pogut recollir una gran quantitat
d'observacions que confirmen la gran difusió esdevinguda
amb els jocs espontanis ja des de la primera edat.
Aquest
interès per l'ombra no desapareix del tot en els
adults. A tots nosaltres se'ns ha acudit alguna vegada d'aturar-nos
al carrer per observar l'ombra estranya d'un reixat de ferro
forjat o la d'un estol de coloms en vol. A més, quan
la pel·lícula es trenca al cinema, es gairebé
inevitable que damunt la pantalla, encara il·luminada,
apareguin ombres de mans. És un gest al qual molts
no renuncien i que ens ve de molt lluny, d'una recerca iniciada
en la nostra infantesa i que expressa el desig d'afirmar
la pròpia existència, a nosaltres mateixos
i als altres. Es també evident que l'ombra ha estat
per tot arreu una de les primeres objectivacions de l'ànima
i, encara avui, diem -si més no en italià-
-"il regno delle ombre" (el regne de les ombres),
com si la nostra ombra fos la part que sobrevisqués
de nosaltres.
Resumint,
tot sembla indicar-nos que tenim, en l'ombra, la possibilitat
d'acostar-nos a qualsevol cosa important per a cadascú
de nosaltres. Per això, de vegades ens ha estranyat
el poc que han estat utilitzades les ombres a 1es escoles
malgrat la senzillesa dels mitjans necessaris per a produir-les.
Pel que fa a nosaltres, hem arribat a les ombres, fa més
de 1o anys, per mitjà del teatre. Quan, el 1974,
el "Laboratorio", que sempre s'havia ocupat de
màscares, titelles i marionetes, ha afegit a les
seves propostes el teatre de les ombres, ens hem convençut
de seguida d'haver trobat un real centre d'interès
per als infants. Seguint les exigències expressades
pels educadors, en poquíssim temps, hem passat del
teatre de siluetes al corpori, als jocs perceptius i també,
com veurem, al control del transcòrrer del temps.
A tot temps arriben al "Laboratorio" notícies
de jocs nous, d'utilitzacions inesperades, de combinacions
de les ombres amb activitats diverses com la musica, l'expressió
corporal, la lògica-matemàtica i d'altres.
Confessem que en la nostra recerca de documentació
sobre aquest tema, no hem estat molt ajudats pel coneixement
d'experiències anàlogues. Existeixen certs
manuals que ensenyen com construir siluetes i teatrets,
però les finalitats que aquestes activitats podrien
tenir a les escoles no solen ser gaire clares.
Àdhuc sobre la gènesi de l'ombra, és
a dir, sobre el procés a traves del qual el petit
infant arriba a reconèixer-se en la pròpia
ombra, no hem trobat gran cosa, en comparació, per
exemple, amb la importància de la bibliografia que,
des de fa més de cent anys, tracta de l'espill. En
canvi, hi ha moltes analogies entre els nostres dos "dob1es"
i, en italià antic, hi ha una sola paraula per a
designar l'un i l'altre. Això també val per
al francès i, pensem també, per al català.
Vegi's, si no: "Com la llebre fo sobre l'aigua, e l'ombra
de la llebra e del lleó aparegueren en l'aigua..."
Del "Llibre de 1es bèsties", de Ramon Llull.
També
sobre els conceptes infantils respecte a l' ombra no existeix
gairebé res, feta l'excepció de Piaget. Nosaltres
ens proposem de deixar per a una altra avinentesa el tractament
del problema de la gènesi de l'ombra i el de les
creences infantils, mentre que aquí voldríem
assenyalar només les possibilitats pràctiques
d'aquesta activitat, particularment en relació amb
l'escola bressol i el parvulari. En aquestes institucions,
les diverses activitats amb les ombres poden ser organitzades
en algunes línies bàsiques per a ser tractades
en temps diferents o íntimament relacionades entre
si. Per comoditat d'exposició separarem, d'una manera
que serà forçadament esquemàtica, aquestes
línies bàsiques:
1)
Coneixement de si mateix.
2) Expressió dramàtica.
3) Percepció.
4) Sentit del temps.
Les
dues primeres línies poden ser iniciades a l'escola
bressol, mentre que les altres, sobretot l'ultima, poden
interessar només els nens més grans.
Per
a l'escola bressol, abans que qualsevol proposta sigui adreçada
als nens, caldrà un cert període de familiarització
amb les ombres i amb la situació de foscor. En efecte,
hem de recordar que a alguns nens molt petits els podria
preocupar el veure inexplicablement (si més no per
a ells) l'ombra d'una mà esdevenir cada vegada més
gran en una cambra a les fosques. Qualsevol siguin, doncs,
les activitats del programa, els infants hi han de ser preparats
gradualment. Aquest període ens permetrà també
evidenciar eventuals problemes (no infreqüents) per
la foscor o per la presència i el capteniment de
les ombres mateixes. Per als menuts, (àdhuc vers
els 3-4 anys) la foscor i l'ombra participen l'una de l'altra
d'una manera molt més intensa del que podem considerar
nosaltres els adults. "L 'ombra és un tros de
foscor". "La foscor és una ombrota"
ens diuen els nens, i alguns estan convençuts que
l'ombra, caient d'una taula, pot trencar-se. Tot això
indica molt bé com l'ombra pot ser vista com una
filla concreta, gairebé material, d'aquella cosa
tant inquietant que és la foscor.
Pel que fa a la familiarització amb la situació
de foscor, hem vist escoles bressol fer front al problema,
amb infants molt petits, per mitjà d'una sèrie
gradual de jocs:
-
Dos adults abaixen i a1cen de seguida una flassada damunt
una colla de nens. Els menuts criden però de seguida
riuen. Accelerant el ritme, ells es senten cada vegada més
segurs, encara que la flassada, distreta, trigui una mica
a alçar-se, dubta, torna enrera a la meitat, etc.
- Alguns nens, alçats en braços, poden apagar
i encendre de nou l'interruptor de la cambra. Seguidament
es poden reunir petits grups de 4 o 5 nens, i fer anar per
torns l'interruptor.
- Desprès d'una sessió de diapositives, els
nens poden anar a apagar i a encendre el projector.
- Els nens poden ser fornits d'una llanterna de ma elèctrica
i poden entrar en una cambra fosca: és una experiència
emocionant.
En
tots aquests jocs, si els nens no tenen problemes particulars,
es farà palesa tota la seva ambivalència:
d'una banda, tindran por de la foscor; de l'altra, l'aniran
a cercar perquè desitjaran no tenir més por.
També amb els nens més grans (3-4 anys) serà
oportú proposar alguns jocs semblants, si bé
molt més ràpidament.
Pel
que fa a la pròpia ombra, una de les millors maneres
de presentar-la és, certament, la de jugar al sol.
Les ombres del sol són més aviat nítides
i, sobretot, tenen la propietat de no canviar de grandària.
Donada la gran distància de la font lluminosa, l'ombra
d'un ocell que vola -a gran altura roman tan gran com l'ocell.
És impossible, doncs, veure engrandir l'ombra d'un
peu o d'una mà, com és, en canvi, inevitable
que esdevingui amb la llum artificial. A més (i és
de fet la cosa més important), els nens tenen ja
la tendència a jugar amb la seva ombra i hi ha moltes
probabilitats que les nostres propostes siguin acceptades
amb naturalitat.
A
més de consolidar l'experiència de l'ombra,
aquests jocs al sol tenen la funció de revelar a
l'adult quins són els conceptes dels nens a aquest
respecte i si n'hi ha alguns que puguin causar preocupació.
Una altra activitat important és la que es fa amb
els fulls de paper retallats i foradats, fixats i encolats
als vidres de les finestres o situats prop d'una font lluminosa.
Aquests fulls de paper foradat, encarats a l'orient, formen
ombres molt suggestives. També podem utilitzar, amb
aquesta finalitat, plàstics transparents, filferro
torçat, puntes, etc. Hi ha qui creu que experiències
d'aquest gènere poden afavorir en l'infant la formació
de conceptes abstractes i metàfores.
En
algunes escoles bressol hem construït també
llanternes màgiques usant grans recipients cilíndrics
de detergent.
Si
els nens estan en edat de verbalitzar (3-5 anys) se'ls poden
adreçar preguntes directes sobre la seva ombra o
sobre el seu capteniment. Molts educadors amb els quals
col·laborem han sotmès els nens a un dels
nostres qüestionaris. Les preguntes formen part d'un
joc: no és possible, i no tindria sentit, fer les
preguntes fora d'una situació de joc i al sol. A
cada resposta "incorrecta" (son les més
interessants ja que palesen la mentalitat infantil) nosaltres
no podem intervenir corregint-los si no que hem de proposar
fer la prova. "Si clavo uns claus a la teva ombra,
reeixirem a fixar-la, a evitar que et segueixi?" Si
algun nen responia que sí a una pregunta semblant,
l'únic procediment possible és el de provar-ho.
Hem de procedir, doncs, d'acord amb la situació i
només si els jocs amb l'ombra han estat d'alguna
manera acceptats pels infants.
Fa molt de temps que estem intentant fer les preguntes de
manera que s'hi interessin també els nens de l'escola
bressol i recollir llurs emocions i creences.
Heus
ací el seguit de preguntes que, gràcies a
la col·laboració amb els educadors, es modifica
contínuament amb l'afegitó de noves propostes
i l'abandó d'altres que, amb el temps, s'han demostrat
inútils o causa de confusió.
1)
Què és això que tens aquí davant?
2) Què fa ombra?
3) D'on ve l'ombra?
4) On es l'ombra quan es veu?
5) On es l'ombra a la nit?
ó) T'agrada tenir ombra?
7) De què està feta?
8) Es pot tocar?
9) Es pot trencar?
1o) L'ombra fa olor?
11) Que et sembla... l'ombra menja?... l'ombra dorm?
12) Podries conèixer un amic per la seva ombra?
13) Per què? Com ho saps?
14) Si traiem la taula on es veu la teva ombra, que passarà?
15) Les ombres sempre van per terra?
1ó) Et pots separar de la teva ombra?
17) I si corres? I si la talles amb un ganivet? I si la
trenques a trossets? I si l'enganxes amb claus?
18) Si et treus les sabates, l'ombra et continua seguint?
19) Si la tapes amb un drap o una manta, encara es veurà?
2o) Que farà l'ombra si dono voltes? Si pujo a una
cadira? Si faig tombarelles? Si vaig amb cotxe, vaixell,
avio? Si nedo... on es l'ombra?
21) Si l'ombra és davant meu i jo vaig cap a la porta...
que passarà amb
l'ombra quan arribaré arran de porta, pujarà
per la porta o passarà per
sota?
Si
els lectors d' "Infancia" ho volguessin provar,
potser seria interessant analitzar les respostes en un proper
número.
No
ens deixem enganyar per l'aparent senzillesa de certes preguntes.
Amics , nostres mestres d'escola primària han rebut
respostes incorrectes encara a 7 o 8 anys.
Si
la colla de nens es diverteix, es encara més emocionant
per a l'adult veure com els menuts de 4 o 5 anys són,
en el fons, grans experimentadors, vertaders científics.
Recordem, a propòsit d'això, la delitosa recerca
d'una flassada per a poder fer la prova, o la interrupció
d'un dibuix per a córrer a fora i treure's les sabates
i comprovar el capteniment de l'ombra... És emocionant
per a nosaltres, de vegades, veure com es forma, en la conversa
dels infants, aquella espècie d'espiral d'hipòtesis
cada vegada més encertades. Quan la paraula retorna
a un nen, el seu pensament ja s'ha modificat conciliant
les hipòtesis dels altres amb les seves. Allò
que diu, àdhuc si als nostres ulls encara sembla
incorrecte, és d'un nivell més elevat, més
general, i les seves hipòtesis són cada vegada
més fines i enginyoses:
Marguerida:
"Si poses la flassada damunt l'ombra, no es veurà
més."
Marius: "Això no, l'ombra és més
llesta que tu, quan llencis la flassada, saltarà
de pressa i es posarà una altra vegada a sobre. No
reeixiràs mai a deixar-la a sota."
Irene: "Però si és de veritat, no sap
saltar."
Marius: "Però de cames per a saltar sí
que en té.""
Marguerida: "Si jo salto, també salta ella."
Irene: "Només salta si salten les persones."
El
sentit d'aquests jocs no és solament el d'assolir
precoçment nocions, sinó que, per mitjà
de les pròpies decisions, despullar l'ombra i les
inquietuds que la poden acompanyar. Les causes físiques
del fenomen seran descobertes més tard i aquests
descobriments seran certament facilitats per les experiències
viscudes.
Seguidament,
es pot entrar novament a l'escola i actuar amb una llanterna
o un projector damunt una paret blanca. S'hi poden fer ombres
xineses. Només amb les mans o, en tot cas, amb l'ajuda
de petits objectes o elements de cartró, és
possible presentar autèntiques escenes. És,
potser, el millor moment per a introduir-hi la pantalla.
Aquesta evita, de fet, que els "actors" i els
"espectadors" estiguin a la mateixa banda, i es
facin nosa els uns als altres. Els jocs de reconeixement
darrera el teló poden començar també
cap als dos anys. Es fa passar els nens, per torns, darrera
la pantalla mentre els altres han d'endevinar de qui es
tracta. Espontàniament, si es tracta de nens una
mica més grans, els nens aprenen a posar-se de perfil,
acompanyats per les protestes del públic. Aprenen
també a engrandir els gestos i, també espontàniament,
a parlar poc, potser distrets en controlar les conseqüències
de llurs moviments. Tot això és un estímul
a l'expressió corporal. És més aviat
divertit preguntar: "Com ho has fet per a reconèixer
el teu company?" Hi ha respostes òbvies: "per
les trenes", "pel xumet a la boca", "per
la joguina a la mà", però d'altres ens
poden semblar estranyes i són, en canvi, correctes.
Molts nens, per exemple, responen "per les orelles".
En realitat aquests nens tenen, probablement, clar el concepte
del contorn, de silueta, pera no son capaços d'expressar-lo;
ells potser voldrien dir: "per alló que sobresurt",
"per la corva del contorn", i assenyalen alló
que sobresurt a primera vista.
Tornant
al reconeixement darrera el teló, és possible
passar a jocs més complexos. Cada infant, per torns,
ha de representar una determinada activitat, i els altres
l'han d'endevinar: "menjar", "usar el telèfon",
"rentar-se les dents", "pentinar-se"
"clavar claus", etc. És indispensable que
la mestra recordi que també ella té una ombra.
Potser és aquest el moment per a fer els retrats
de tots els nens. Com se sap, l' ombra era una bellíssima
forma de retrat, estava molt de moda entre els nobles i
els artistes, sobretot cap a1700. Sembla que la seva decadència
és deguda, indirectament, a un genial policia francès
el qual va inventar una cadira especial per a obtenir el
perfil amb gran precisió i que va difondre aquestes
cadires per tot França. Si dos perfils eren perfectament
sobreposables, es tractava, indubtablement, de la mateixa
persona. Aquest retrat, havent esdevingut característic
dels delinqüents i dels prejutjats, va ser desacreditat
i, a la fi, bandejat dels salons.
A l'escola bressol o a la primària, podem fixar un
full blanc a la paret prop d'una cadira i enfocar, des de
l'altre cantó, un projector de diapositives, el més
lluny possible. Un adult ha de traçar el perfil de
l'ombra. Tindrà alguna dificultat amb els menuts
per fer-los estar quiets i en silenci, pera val la pena.
Retallat el contorn, es transfereix a una cartolina negra
i, desprès d'haver-lo retallat de nou, s'enganxarà
damunt un cartró clar. Reunits en un gran àlbum
o penjats al mur, els retrats son generalment lliurats als
pares (o venuts durant la festa per enriquir la caixa de
l'escola) a la fi de l'any. Ha passat sovint, que els pares
demanessin també el seu propi retrat i, així,
s'ha organitzat, durant les festes, una cambra tranquil·la
per a poder-los fer. Es c1ar que també algunes nines,
animalets de drap o titelles, o també animals vius,
importants en la vida de la sessió, han tingut també
dret al seu retrat.
Àdhuc
abans dels 24 mesos molts nens reconeixen el propi perfil
del dels seus companys, almenys els més coneguts.
De vegades queden molt sorpresos del seu propi perfil (també
alguns adults).Tenim, de fet, un bon coneixement del nostre
rostre vist de cara, mentre que, del perfil, son els altres
qui en saben més que nosaltres.
Sigui pels jocs amb el cos, sigui per aquells que veurem
més endavant, de percepció, de reconeixement
dels objectes, sigui per 1es ombres xineses amb 1es mans,
1es ombres de siluetes, 1es grans qualitats de les ombres
son, principalment:
1)
La bidimensionalitat, o sigui l'evidència d'un sol
contorn.
2) La proporcionalitat geomètrica (les ombres son
"elàstiques", com ens ha dit un nen).
Gràcies a la bidimensionalitat, el món de
les ombres es un món on les espases semblen travessar
els cossos de banda a banda, on el cuc travessa tota la
poma per a sortir per l'altre cantó, i on senzills
trossos de cartró fornits de tires elàstiques
poden crear una quantitat de cues, de crineres, d'orelles
d'animals, de banyes, etc., que els petits actors hi poden
adossar. Si la llanterna és molt petita, però
de llum intensa, es possible assolir vertaders efectes de
"gran i de petit" molt interessants. N'hi haurà
prou que es col·loqui d'una certa manera per a obtenir
que l'ombra de la mestra sigui més petita que la
de l'infant, cosa que es motiu de gran satisfacció
per als menuts. Un arbre en miniatura (podria ser una senzilla
branqueta de xiprer) col·locat prop de la llanterna,
farà aparèixer grans branques damunt la pantalla,
substituint amb avantatge enfarfegoses estructures de cartró
i fusta.
Se
sap com interessa al nen el problema del "gran"
i del "petit": "Ara ets massa petit...Quan
seràs més gran... no veus que ell es més
petit que tu?...", etc., són frases comunes
en l'experiència de l'infant que s'ha de trobar contínuament
amb objectes construïts per als adults. No és
casual que moltes fau1es tradicionals són a base
de gegants i de nans, i que el conte de Gulliver, escrit
per als adults, ha estat immediatament adaptat per al públic
infantil.
Seria
massa llarg assenyalar tots els procediments possibles d'aquestes
activitats. Es poden multiplicar els llums (multiplicant
així les ombres) i es poden acolorir amb plàstics
transparents. Si tenim dos projectors, la colla de nens
pot ser dividida en dues per mitja del teló. Encenent
alternativament un projector i apagant l'altre, els infants
actors esdevenen espectadors i viceversa. Àdhuc sense
teló, dues llums damunt de dues tau1es, faran dues
ombres del nen que hi ha al mig; si jo alço i abaixo
un dels llums, com s'haurà de posar el nen per què
les dues ombres siguin sempre de la mateixa llargària
entre elles?
També
amb una petita pantalla de taula (un marc de quadre amb
una tela c1avada) i un projector es poden fer una gran quantitat
de jocs relacionats amb la percepció visual.
L'aspecte
que agafen els objectes darrera la pantalla, reduïts
a llur senzill contorn, sorprèn sovint fins i tot
els adults. Pocs poden preveure que l'ombra d'un cub pot
ser perfectament hexagonal; vertaderament, quan mirem un
cub, el contorn es gairebé sempre un hexàgon
per a nosaltres no ho veiem perquè estem condicionats
per tota la nostra experiència de manipulació
d'objectes cúbics. Sabem que les cares són
quadrats i així 1es veiem. Com demostra la recent
psicologia, allò que veu l'ull depèn de la
seva història i sovint veiem allò que sabem
que hem de veure. Però, i si l'ull hi veies millor?
I si fos capaç de descobrir estructures insospitades?
I si sabés inc1oure allò real en la ficció
i viceversa?
Orientant
diversos objectes darrera la tela, l'ombra d'una ploma pot
semblar una bola; la cafetera, un senzill cilindre; el disc
una subtil línia; solament la pilota, orienti's com
es vulgui, produeix la mateixa ombra. Molts objectes familiars
són novament reconeguts i el divertiment dels nens
per aquests jocs demostra com corresponen a exigències
reals.
Quan
es pensa en 1es dificultats que molts de nosaltres, ja adults,
hem tingut per a dominar les projeccions ortogonals, els
plans cartesians, etc., és més aviat divertit
veure la facilitat amb que els infants en edat pre-escolar
s'habituen a tenir en compte aquests conceptes aparentment
abstrusos. Disposant damunt la taula, entre la pantalla
i la font lluminosa, siluetes de cartró o de filferro
plantats damunt de suports de manera que s'aguantin sols,
s'obtindran ombres més o menys grans segons la distància.
Si la silueta del ratolí s'apropa al llum, l'ombra
esdevindrà cada vegada més gran fins a superar
la del gat. Pregunta: "Quant formatge ha de menjar
el ratolí per a no tenir por del gat?" Es pot
convidar els nens de cinc o sis anys a endevinar la col·locació
que han de tenir les siluetes abans d'encendre el llum del
projector. Els nens tenen grandíssimes dificultats
a preveure la forma que agafaran les ombres. Segons Piaget,
la dificultat trobada a l'infant és deguda al seu
egocentrisme, a la seva incapacitat de situar-se en un punt
de vista diferent del seu. Per entendre la disposició
i la proporcionalitat de les ombres cal, en certa manera,
posar-se al lloc del llum. Nosaltres, quant que mestres,
podem donar un tomb a la qüestió i preguntar-nos
si una llarg costum amb el joc d'ombres no pot afavorir
experiències estructurants capaces d'ajudar l'infant
a fugir del seu punt de vista, es a dir, d'objectivar. Per
aixó, ja des de l'escola bressol, cerquem jocs en
els quals el nen, a més de ser "silueta",
com en les ombres corpòries, pugui també alguna
vegada esdevenir "pantalla" o, també, "llum";
es poden projectar, per exemple, les diapositives damunt
la panxa d'un nen que, canviant de situació, engrandirà
o farà més petit tot allò representat
per la mateixa diapositiva. o bé se li pot donar
una llanterna elèctrica i fer-lo posar darrera les
siluetes immòbils, les ombres de les quals canviaran
de mida.
Tots
aquests jocs tenen sempre, als ulls dels nens, una dimensió
expressiva dramàtica. Les ombres dels objectes o
de les mans són sempre personatges als quals els
infants atribueixen una personalitat i una autonomia. Passar
de totes aquestes activitats al teatre de les ombres és,
doncs, fàcil i natural. Per a l'escola bressol es
poden construir grans siluetes, sòlides, de cartró
de fusta aglomerada, amb poques articulacions. No cal que
siguin nombroses; n'hi pot haver prou amb dues. Més
tard, els personatges dels dibuixos infantils poden ser
retallats i enganxats a uns bastonets. Els nens capaços
de retallar tots sols descobreixen ben aviat que foradant
els ulls, aquests esdevenen visibles.
L'inconvenient
dels dibuixos infantils, quan se'n volen obtenir siluetes,
és el fet que els personatges, generalment, són
representats de cara i no de perfil, cosa que seria més
expressiva. Els personatges, corbant el filferro, poden
ajudar a resoldre el problema. Utilitzant aquesta tècnica
els nens tenen, de fet, tendència a recórrer,
sovint, al perfil. Les ombres obtingudes amb el filferro
són molt suggestives. L'afegitó de papers
de caramel transparents i acolorits, de gases, de blondes,
de vertaderes fulletes o plomes d'ocells, de xarxes metàl·liques,
enriqueix les siluetes i permet d'iniciar una recerca de
materials pràcticament inexhaurible. Una altra direcció
que, ja des dels 3-4 anys poden prendre les ombres projectades
pel sol, és el control del decurs del temps.
Un dels rellotges de sol més senzills pot ser format
per la silueta de cartró d'una oreneta en vol enganxada
al vidre d'una finestra encarada al sud. Al matí,
a l'entrada dels infants, l'ombra de l'oreneta apareix a
terra o damunt una paret. Nosaltres la cobrim amb cinta
adhesiva per amagar-la. Després de mitja hora, es
crida els nens i se'ls fa notar que la creu de cinta adhesiva
s'ha mantingut al lloc on era, mentre que l'ombra de l'oreneta
ha corregut. Generalment els nens no consideren això
cap problema i cal repetir l'operació algunes vegades
abans de suscitar l'interès i veure aparèixer
les primeres hipòtesis: "Potser en Marian s'ha
equivocat, no ha posat bé la cinta." (En aquest
cas es fa la prova novament sota l'atenta mirada del nen.)
"Potser aquesta és una altra oreneta, i aquella
primera és amagada sota la cinta." (En aquest
cas, s'aixeca una miqueta la cinta per veure si hi ha una
ombra amagada a sota.)
De
totes maneres és inevitable que els infants, mirant
el seguit de creus de cinta adhesiva, es convencin que l'ombra
de l'oreneta es mou. Si el vidre on és enganxada
la silueta és prou alt, la velocitat del desplaçament
podrà ser observada amb una lent d'augment. Pregunta:
"Com ho ha fet l'ombra per a moure's?" "Ha
volat."
"Però, si no és de veritat no pot volar."
"Aleshores
ha caminat amb les potetes."
Algunes vegades ha succeït que els nens intenten aturar
l'ombra fixant-la amb una muntanya d'adhesiu o construint-hi
entorn una gàbia. L'endemà, els nens comprenen
immediatament (les creus han de ser deixades al seu lloc)
que l'oreneta es prepara per a fer el mateix camí
que la vigília. Podem preparar sorpreses a l'oreneta:
un platet amb una mica d'aigua per a beure, un altre amb
llavors per a menjar i, finalment, un niu per a dormir.
També es poden posar només il·lustracions
d'aquestes coses, que, indefectiblement, l'oreneta visitarà
una després de l'altra. Als dies següents (si
el sol ens ajuda), és la mestra qui posa els objectes
de manera oportuna perquè l'ombra passi per l'aigua
quan és l'hora de rentar-se les mans, per l'aliment
quan és l'hora de menjar i, finalment, pel niu quan
és l'hora de la migdiada.
Infants
de 3-4 anys, totalment incapaços de llegir i d'entendre
l'hora, són en canvi capaços de controlar
un rellotge solar com el que hem descrit. Això té
implicacions afectives com molt bé sap qui ha hagut
d'explicar a un nen que plora que "aviat vindrà
la mare". La diferència entre el temps afectiu
i el real és un problema difícil de superar,
però les metàfores espacials del transcórrer
del temps potser ens poden ajudar.
Amb
l'oreneta és difícil fer res més: algunes
escoles han comprovat, multiplicant les orenetes, que certes
finestres no s'adiuen a aquest joc (les encarades al nord,
naturalment) mentre que d'altres van bé només
al matí, i d'altres, oposades a aquelles, solament
a la tarda. Ens sembla que és el màxim que
es pot obtenir en una escola primària.
És
possible jugar amb altres rellotges solars, penjats, portàtils
o fixos, verticals o horitzontals. En algunes escoles, avis
camperols sabien encara traçar rellotges de sol i
han estat contents de fer-ho al mur de l'escola. Ens sembla
que, en els Països Catalans més que en altres
llocs, han quedat rellotges de sol als palaus i a les cases
rurals. També es pot, al pati, traçar un "rellotge
de sol humà": cada vegada que es posin els peus
damunt dues petjades pintades a terra, l'ombra indicarà
l'hora.
Intentar
assenyalar totes les contribucions que les ombres poden
fer a activitats com la música, la psicomotricitat,
la lògica matemàtica i altres, seria massa
llarg. El destí que podrien tenir successivament
les ombres a l'escola primària i mitjana seria un
argument interessant àdhuc per a qui treballa amb
nens petits. Per mitjà de les ombres, per exemple,
és possible mesurar l'alçada d'una casa o
d'un arbre sense necessitat de pujar-hi. També és
possible mesurar l'amplada d'un riu, introduint així
conceptes de grandàries proporcionals. Fent un incís,
assenyalem que aquest és encara el procediment amb
què es calcula l'alçada de les muntanyes lunars.
A continuació es podria recordar que la primera geometria
no euclidiana (concebuda al 1500) ha estat la teoria "de
les ombres", i es podria proposar aquest passatge conceptual
als estudiants de l'escola mitjana.
Acabarem
amb alguns consells tècnics:
1)
La millor col·locació del teló de les
ombres corpòries és la d'enrotllar-lo al sostre
estirant una corda. D'aquesta manera no destorba.
2) El projector de les diapositives té una llum molt
intensa però no és molt adient per als jocs
de "gran i de petit"; els objectes posats prop
de la lent fan una ombra molt desenfocada. A més,
el feix de llum és molt agut. Significa que, per
il·luminar un teló gran, s'ha de posar el
projector molt lluny i, en conseqüència, els
efectes de "gran i de petit" seran obtinguts a
canvi de moviments amplíssims.
3) Existeixen els objectius "gran angular" adaptables
a certs projectors: aquests resolen el problema però
son caríssims.
4) Una bona solució son les llanternes elèctriques
si són potents. En aquest cas, s'ha d'ennegrir la
paràbola interna amb la finalitat d'assolir una llum
vertaderament puntiforme. La llanterna elèctrica
penjada amb dos fils (perquè no giri sobre si mateixa)
al sostre, evita molts embarassadors empostissats i els
nens hi poden còrrer per sota sense perill.
5) Llums molt petits però amb una llum molt intensa
(àdhuc fins a 100 W) són els dels fanals dels
automòbils. Col·locant-ne un dintre d'una
capsa metàl·lica davant d'una obertura rectangular,
s'assoleix un feix de llum quadrangular i, també,
"gran angular". Tenen l'inconvenient que necessiten
un transformador, ja que van amb corrent continu de 12 o
24 volts. A més, no es poden tocar amb els dits perquè
es fondrien de seguida i perquè s'escalfen molt.
ó) Els llumets indicats, però, es poden alimentar
amb un acumulador d'automòbil. Les representacions
amb ombres, de nit, a l'aire lliure, en un càmping,
amb un llençol estès entre dos arbres, poden
ser una experiència meravellosa.
7) També la llum dèbil d'una espelma dóna
obres emocionants. Sabem molt bé que l'espelma encesa
és perillosa, que la seva llum és molt feble,
que primer cal habituar-se a la foscor abans de veure qualsevol
cosa, etc. però, almenys una vegada, és bonic
fer aquesta experiència: gràcies a la tremolor
de la flama, les siluetes sembla que prenguin vida d'una
manera màgica.
M.D.
|